Het pratende bos - online bos vertaalt wetenschap voor mens & maatschappij

Bossen spelen een belangrijke rol als milieuregelaar. Bij die regulerende werking van een bos kunnen we ons vaak niet veel voorstellen. Hoe beïnvloeden bossen het klimaat? En hoe beïnvloedt het klimaat het bos?

De meettoren en de vele meetinstrumenten in het Aelmoeseneiebos kunnen ons helpen bij het beantwoorden van die vragen. In het kader van een project Wetenschap & Maatschappij van de Universiteit Gent, maakten we een educatief programma en een website rond dit thema.

aan de slag in het bos

Met de klas het bos in - educatie

Ontdek met je klas hoe het klimaat en de watercyclus onderzocht worden. Begeleid door ervaren natuurgidsen gaan leerlingen het bos in. Ze meten zelf en bekijken de metingen van wetenschappers in real-time op iPads. Zo krijgen ze inzicht in de wisselwerking tussen klimaat en bos.

Meer info onder 'activiteiten' op de website Pratend bos of in de flyer (pdf).

impressie website

Pratend bos - website

Wat meten wetenschappers in het Aelmoeseneiebos, hoe doen ze dat en waarom?
Het Aelmoeseneiebos is een pratend bos! Bekijk zelf hoeveel water de beuk nu drinkt, hoeveel regen er de voorbije week gevallen is, hoe warm het is in en boven het bos, ...

Bezoek de website via deze link (opent in een nieuw tabblad) en ga zelf op zoek naar verbanden tussen klimaat en boomgroei.